Prim-ministrul DACIAN CIOLOŞ: „Pentru românii din străinătate, dincolo de alocări bugetare pentru organizarea alegerilor în condiţii bune, am asigurat şi finanţări suplimentare pentru îmbunătăţirea condiţiilor serviciilor consulare”
În şedinţa de miercuri, 10 august 2016, Guvernul României a aprobat dublarea bugetului pentru organizarea în străinătate a alegerilor parlamentare de anul acesta, conform proiectului de ordonanță pentru rectificarea bugetului de stat pe anul 2016.
„Am asigurat prin această rectificare alocările bugetare necesare pentru organizarea alegerilor”, a declarat premierul Dacian Cioloş. „Am alocat peste 200 de milioane de lei, beneficiar fiind, în primul rând, Ministerul de Interne, dar şi Ministerul de Externe şi Ministerul Comunicaţiilor, care va avea responsabilităţi pe partea de vot prin corespondenţă”, a adăugat acesta.
Textul declarației susținute de premierul Dacian Cioloş în şedinţa de miercuri:
„Am aprobat astăzi prima rectificare bugetară din acest an. Vreau să încep subliniind faptul că încă de la începutul mandatului, ne-am asumat în primul rând o gestionare a bugetului care să asigure menţinerea deficitului bugetar în limitele de sub 3% şi subliniez acest lucru deoarece chiar dacă par cifre tehnice, acest deficit e important pentru a menţine credibilitatea în capacitatea guvernului şi a statului de a gestiona bugetul şi în consecinţă, de a asigura stabilitate în dezvoltarea economică şi în evoluţia economică a ţării şi de a putea utiliza în mod favorabil perspectivele bune pe care le are economia românească, cu repercusiuni pozitive şi asupra salariaţilor şi a societăţii, în general. Dincolo de aceasta, vreau să menţionez faptul că este o rectificare pozitivă, în ciuda bugetului strâns pe care l-am elaborat la sfârşitul anului trecut, pentru 2016, în urma deciziei măsurilor de relaxare fiscală. Totuşi, veniturile la buget, prin modul în care s-a realizat colectarea, au fost, până pe primul semestru, mai mari decât cele prevăzute, cu o sumă de peste trei miliarde de lei care se regăseşte în plus în alocarea bugetară, faţă de ceea ce a fost decis pentru 2016. Pe de altă parte, cred că este pentru prima dată, după mulţi ani de zile, când facem o rectificare bugetară în an electoral, fără o amprentă politică. Obiectivul nostru este de a finanţa politici publice anunţate de a acoperi nevoi reale, şi nu de a căuta, prin rectificarea bugetară, să câştigăm voturi în detrimentul eficienţei bugetare. Am alocat resurse acolo unde era necesar pentru continuarea unor proiecte asumate în programul de guvernare, începute de diferite ministere, dar şi pentru acoperirea unor cheltuieli noi, izvorâte din priorităţi care au apărut pe parcurs, în derularea mandatului, inclusiv Ordonanţa 20, cu corectarea grilelor de salarizare care se aplică de la 1 august, dar şi pentru a pune în practică decizii ale parlamentului, mai ales pentru plata unor beneficii sociale, fără a pune, însă, în pericol echilibrul macroeconomic. Am abordat, totodată, această rectificare şi ca un bilanţ de etapă al guvernării. Am avut astăzi o discuţie în guvern, dincolo de această repartizare nouă a fondurilor şi legat de stadiul unor proiecte de investiţii pe care le-am asumat de la început – dar o să revin asupra acestui lucru. Aşa cum a menţionat şi domnul Iolu, sănătatea, educaţia şi drepturile sociale sunt priorităţi ale primei rectificări bugetare din acest an din diferite motive. Sănătatea, educaţia – pentru că le-am asumat şi la începutul acestui mandat, dar aceste priorităţi au fost întărite pe parcurs, date fiind situaţiile pe care a trebuit să le rezolvăm, şi drepturile sociale, multe dintre ele au cunoscut corecturi pozitive izvorâte în urma unor decizii ale parlamentului. În acelaşi timp, cum vă spuneam, am acordat şi acordăm atenţie şi investiţiilor, pentru că suntem conştienţi de faptul că nu e suficient să punem mai mulţi bani pentru consum, în salarii, în drepturile sociale, e important să urmărim foarte atent şi modul cum evoluează investiţiile, unde am alocat, încă de la începutul mandatului, sume relativ consistente. Aici pot să spun că pe primele 6 luni avem o situaţie mai bună decât în aceeaşi perioadă a anului trecut, cu trei domenii care se evidenţiază cu execuţie bună pe investiţii: dezvoltarea regională, transporturile şi agricultura.
În ceea ce priveşte sănătatea, vom asigura resursele financiare necesare, în primul rând, pentru punerea în aplicare a Ordonanţei de urgenţă 20/2016 privind salarizarea, corectarea grilelor de salarizare, dar şi pentru a finanţa programe de sănătate, pentru a asigura medicamente compensate şi gratuite. Pentru domeniul sănătăţii, avem o alocare bugetară suplimentară de aproape 570 de milioane de lei, care va viza peste 163 de mii de persoane care, prin corectarea grilei de salarizare, vor avea venituri mai mari. Alte 860 de milioane sunt asigurate sub forma creditelor de angajament pentru diferite programe de sănătate care se derulează în acest an. Domnul ministru Vlad Voiculescu o să vă dea mai multe detalii.
În ceea ce priveşte Educaţia, la fel, o prioritate asumată de acest guvern, alocarea bugetară suplimentară este de peste un miliard de lei. E vorba de bani destinaţi atât corectării parţiale a grilei de salarizare, aşa cum ne-am asumat-o în Ordonaţa de urgenţă 20, dar şi pentru eliminarea unor nedreptăţi în ceea ce priveşte salariile personalului din învăţământ, care au fost corectate printr-un proiect de lege votat în parlament. Ştiţi că există o parte din cadrele didactice care a câştigat în justiţie plata anumitor ore suplimentare. Pentru a fi tratat tot personalul la fel, a fost o votată o lege în parlament şi am asigurat alocarea bugetară pentru a pune în aplicare această lege. Dar, totodată, din acest miliard de lei vor merge bani si pentru finanțarea unor programe educaţionale. Domnul ministru Dumitru o să vă dea mai multe detalii. Aceste măsuri vizează pozitiv aproximativ 280 mii de cadre didactice şi auxiliare. Dincolo de aceasta, vreau să menţionez pentru educaţie faptul că pregătim un program de care Ministerul Educaţiei îl are în vedere, începând cu această toamnă, care va viza profesorii, pe care vrem să-i motivăm să lucreze în şcoli defavorizate, sau în şcoli din anumite zone defavorizate, în mediul rural, dar nu numai. Aici este vorba de un program la care vor contribui şi fondurile europene. În ceea ce privește drepturile sociale, aici ne-am asumat plata acestora, indiferent dacă ele au fost angajate anterior elaborării bugetului pentru 2016, sau, unele dintre ele, au intervenit, pe parcurs, prin decizii ale parlamentului, în cursul acestui an. Astfel, prin rectificare, alocăm pentru acest domeniu peste 2,8 miliarde de lei în bugetul Ministerului Muncii. De aici jumătate, circa 1,4 miliarde de lei sunt destinate în primul rând indemnizaţiei pentru creşterea copilului, dar şi unor ajutoare sociale sau alocaţii de stat pentru copii, indemnizații pentru persoanele cu dizabilități, cum vă spuneam, aşa cum au fost decise de parlament. Cealaltă jumătate, de 1,4 miliarde lei, reprezintă bani necesari pentru asigurarea pensiilor până la sfârşitul anului. Aici, ca să fie clar, că guvernul este responsabil din acest punct de vedere, am spus-o de mai multe ori, în ciuda unor lucruri care au tot rulat pe unele ecrane, că guvernul de tehnocraţi taie pensiile. Ne asumăm această reponsabilitate şi acoperim sumele necesare pentru plata pensiilor până la sfârşitul anului. Deci, nu se pune problema de nicio tăiere de pensii. Aş vrea, în final, înainte de a trece pe câteva domenii specifice, să revin asupra ideii de responsabilitate, pe care ne-am asumat-o în gestiunea acestui buget şi sper ca de aceeaşi responsabiliate să dea dovadă şi parlamentul, atunci când adoptă anumite proiecte de acte normative cu impact imediat, inclusiv asupra bugetului din acest an, sau al anului viitor. Cum vă spuneam, este important să putem menţine un echilibru al bugetului, să menţinem un echilibru între cheltuielile pentru investiţii, cheltuielile pentru consum. Acesta este modul nostru de abordare şi sper ca acest an electoral şi lunile care vin să evite tentaţii care să pună presiuni nesustenabile asupra bugetului. Alte domenii pe care le-am avut în vedere la această rectificare: la agricultură, avem o alocare de 405,3 milioane lei, prin redistribuire, pentru plata ajutorului acordat agricultorilor pentru subvenţia pentru motorină, circa 308 milioane lei, pentru trimestrele II şi III, dar şi pentru plata ajutorului de minimis pentru sectorul zootehnic, în valoare de aproape 100 milioane lei. Pentru domeniul mediului, cred că este pentru prima dată sau prima rectificare pozitivă pentru mediu, în ultimii ani. Aici vizăm două lucruri: în primul rând, o măsură, care, din punctul nostru de vedere, poate contribui la combaterea tăierilor ilegale de păduri, este vorba de paza pădurilor private cu suprafeţe mai mici de 30 de hectare, pentru care Codul Silvic din 2008 încă prevede alocări de la buget pentru acoperirea pazei acestor suprafeţe, deci pentru proprietăţi mai mici de 30 de hectare, însă, în ciuda acestei decizii legislative din 2008, această măsură nu a fost aplicată până acuma niciodată, ceea ce a dus la câteva sute de mii de hectare de păduri, care, practic, nu au fost păzite până acum. Vrem să venim în perioada următoare şi pregătim un pachet de măsuri care să reducă semnificativ impactul tăierilor ilegale sau al furtului de lemn din pădurile României şi am decis ca, înainte de a veni cu măsuri coercitive, – pentru că o să venim cu întărirea unor măsuri coercitive, inclusiv sancţiuni pentru cei care nu-şi asumă responsabilitatea administrării pădurilor, pentru care au obligaţii, – să ne asumăm şi obligaţiile pe care le avem prin lege, cum este această obligaţie de a acoperi costurile pentru paza suprafeţelor de păduri sub 30 de hectare. O a doua direcţie de rectificare pozitivă pentru Ministerul Mediului vizează inundaţiile. Aţi văzut, probabil, că am acoperit anumite costuri cu anumite pierderi sau cu reconstrucţia anumitor proiecte de infrastructură datorate unor pagube în urma inundaţiilor. Pentru a preveni inundaţiile am hotărât să alocăm 85 de milioane de lei pentru investiţii în lucrări de apărare împotriva inundaţiilor, tot la Ministerul Mediului. Totodată, am asigurat prin această rectificare alocările bugetare necesare pentru organizarea alegerilor. Am alocat peste 200 de milioane de lei, beneficiar fiind, în primul rând, Ministerul de Interne, dar şi Ministerul de Externe şi Ministerul Comunicaţiilor, care va avea responsabilităţi pe partea de vot prin corespondenţă. Am vizat organizarea alegerilor din ţară, dar şi organizarea cu resurse suficiente a alegerilor pentru românii din străinătate – şi aici, pentru românii din străinătate, dincolo de alocări bugetare pentru organizarea alegerilor în condiţii bune, am asigurat şi finanţări suplimentare pentru îmbunătăţirea condiţiilor serviciilor consulare. E nevoie de lucrări la anumite consulate unde avem foarte multe solicitări de servicii. Vom începe cu câteva, în zone cu o puternică prezenţă românească, şi vom începe în perioada imediat următoare cu consulatele de la Paris şi de la Londra, unde există un trafic foarte important şi unde condiţiile de acolo, de infrastructură, de locaţie, trebuie îmbunătăţite.
În ceea ce priveşte investiţiile, avem o alocare de peste 19,5 miliarde de lei pentru 2016. Ştiţi că, în general, cheltuielile mai mari cu investiţiile, utilizarea sumelor alocate este mai mare în partea a doua a anului. Pentru primul semestru avem o execuţie de peste 4,6 miliarde de lei, care este mai mare decât suma cheltuită în primul semestru al anului trecut, când s-au cheltuit abia 3,1 miliarde de lei. Deci, lucrurile stau mai bine pe investiţii anul acesta decât anul trecut, pentru aceeaşi perioadă, primul semestru. Însă, clar, ne-am aşteptat la mai mult, şi intenţia noastră este să accelerăm proiectele de investiţii în a doua parte a anului. Aici execuţia nu a mers atât de bine pe cât ne-am aşteptat noi şi cât ne-am programat noi şi pentru că am avut multe proiecte blocate în infrastructură, au fost necesare măsuri administrative pentru a le debloca, ele stăteau, unele, blocate chiar de ani de zile sau, cum este cazul proiectelor europene, n-am avut proiecte pregătite pentru a avea utilizări, investiţii mai mari. Însă, în ciuda acestui fapt, pentru fonduri externe nerambursabile, atât pentru închiderea perioadei 2007-20013, cât şi pentru începerea perioadei 2014-2020, execuţia pe primele şase luni din 2016 a fost de circa 5,7 miliarde de lei, ceva mai mare decât perioada similară a anului trecut, când pentru primul semestru s-au plătit 5,5 miliarde lei. La fel, în dezvoltare regională, la MDRAP – Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, avem o execuţie bugetară bună pe investiţii, suntem în grafic cu investiţiile destinate programelor de dezvoltare locală, unde, unde cheltuielile pentru investiţii sunt la 50% din programul anual şi ne aşteptăm la o bună execuţie pentru partea a doua a anului şi, tocmai de aceea, am prevăzut chiar şi un supliment de credite de angajament pentru partea a doua a anului. La transporturi, vă spuneam, în ciuda faptului că am avut multe proiecte blocate şi a trebuit să luăm anumite măsuri, inclusiv la nivelul unei ordonanţe de urgenţă pentru a simplifica şi pentru a accelera anumite proceduri de avizare a unor proiecte de infrastructură, mai ales în ceea ce priveşte autostrăzile, avem totuşi la investiţii pe transporturi o creştere cu 25% a execuţiei bugetare faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Pentru agricultură avem alocate fonduri pentru reabilitarea infrastructurii principale de irigaţii cu 643 de milioane de lei destinate irigaţiilor din care 548 de milioane credite de angajament şi aproape 100 de milioane de lei pentru a plăti proiecte în cursul acestui an. După cum ştiţi, aici a fost o întârziere cu lansarea proiectelor de investiţii, pentru că, din păcate, legislaţia pe irigaţii, aşa cum a fost făcută, a trebuit modificată pentru a putea începe derularea acestor proiecte. Acestea sunt elementele principale pe care voiam să le menţionez. Domnii miniştri vor intra mai mult în detaliu cu ceea ce am prevăzut la rectificări.”